V týdnu od 17. do 21. března navštívila Masarykovu univerzitu Lynn Nygaard z Peace Research Institute Oslo. Pracuje zde jako odborná poradkyně a profesně se zabývá akademickým psaním a také tématy souvisejícími s genderovou vyvážeností v akademickém prostředí.
Ve středu 19. března se uskutečnil workshop na téma genderových výzev v akademickém prostředí, po němž následoval mentoring vybraných akademiček. Cílem workshopu bylo identifikovat překážky, kterým ženy a muži v akademickém prostředí čelí, a poskytnout jim nástroje k jejich překonání. Mentoring se zaměřil na individuální podporu a profesní rozvoj akademiček.
Během dopoledního workshopu se diskutovalo o nerovnováze mezi muži a ženami na vedoucích akademických pozicích. Z prezentovaného výzkumu vyplynulo, že ačkoli ženy mají podobnou šanci dosáhnout těchto pozic jako muži, trvá jim déle, než se na ně dostanou. Často je to způsobeno větším zatížením jinými akademickými aktivitami a předměty, které musí zvládnout, než se uchází o povýšení. Bylo také poukázáno na to, že ženy mají kvůli stereotypním rodinným a vztahovým rolím a administrativním povinnostem méně prostoru pro vlastní výzkum, což ovlivňuje jejich schopnost publikovat a kariérně růst.
Na základě těchto zjištění byla doporučena konkrétní opatření ke zlepšení podmínek, včetně mentoringu, podpory kariérního růstu a institucionalizace aktivit v oblasti psaní. Zavedení těchto opatření by mohlo pomoci odstranit rozdíly v možnostech výzkumu a akademického publikování.
Po semináři následoval individuální mentoring, během něhož Lynn Nygaard pracovala se čtyřmi akademičkami. Společně řešily své profesní problémy a hledaly způsoby, jak efektivně rozvíjet svou kariéru.
Genderové nerovnosti v akademickém prostředí mají dopad nejen na kariéru jednotlivců, ale také na celkovou kvalitu a rozmanitost výzkumu. Akce, jako je tento seminář a mentoring, jsou proto důležité pro vytvoření vyváženějších podmínek, kde talent a odborné dovednosti hrají větší roli než genderové stereotypy. Univerzity a akademické instituce by měly takové iniciativy aktivně podporovat a pracovat na systémových řešeních pro zlepšení pracovních podmínek všech akademických pracovníků.